Koos: Hey, Raphael.
Raphael: Koos.
Koos: Welkom.
Raphael: Leuk je weer te zien.
Koos: Ja, bij deze nieuwe aflevering.
Waar gaan we het vandaag over hebben?
Raphael: Pinksteren.
Koos: Ja, Pinksteren.
O, dat vind ik een mooi onderwerp.
Raphael: Wat is Pinksteren?
Koos: Pinksteren.
Pinksteren komt na hemelvaart.
Tien dagen geleden hadden we hemelvaart.
En met hemelvaart, dan denken we eraan dat Christus ten hemel is
gevaren, terug naar hemelse vader is gegaan.
En toen waren de mensen helemaal zo van, o jee, wat gaat er
gebeuren?
Christus gaat weg.
Dan blijven we helemaal alleen achter.
Toen zei Christus, nou, weet je wat?
Ik zorg ervoor dat er iemand komt, noemde hem ook wel de
trooster, of iemand die hun zal helpen en de waarheid aan hun
zal bevestigen.
En zegt van, ik stuur jullie iemand, ik stuur jullie de
heilige geest.
En dat gebeurde met...
Met Pinksteren.
Dus tien dagen na de hemelvaart, ze waren bij elkaar aan het
bidden, of wat ze ook aan het doen waren.
En toen werden zij vervuld door de heilige geest.
Ze waren helemaal in een soort van extase.
Raphael: Je kan ook wel merken dat wij hier in Nederland de feestdagen
echt toegespitst zijn op christelijk geloof.
Koos: Ja, dat klopt wel.
Raphael: Kerst, Pinksteren, hemelvaart.
Koos: Pasen.
Raphael: Goede vrijdag, Pasen.
Ja, het zijn echt allemaal christelijke...
Feestdagen.
Koos: Ja, inderdaad.
Raphael: Grote invloed.
Koos: Yes.
Ja, dat op zich is Nederland altijd wel een heel christelijk
land geweest.
Van oudsher, of oudsher ja, honderden jaren.
Ik denk dat het, wat zal het zijn, vanaf drie, vierhonderd na
Christus of zo, dat het hier zeker wel allemaal christelijk
is geweest.
Raphael: Ja, veel katholieke invloed natuurlijk.
Koos: Veel katholieke invloed.
En later dan ook nog de protestanteninvloed, wat meer
boven de rivieren.
Dus ja, al die tijd dan, ja, is het op een of andere manier wel.
Raphael: Ja, het sluipt er wel in.
Koos: Ja.
Ja.
Raphael: Nou, ik vind, Pinksteren vind ik dan ook echt wel een belangrijke
gebeurtenis.
Koos: Ja.
Raphael: Ik hoef niet te zeggen dat het per se een belangrijke feestdag
is.
Want ik denk dat ook heel veel mensen niet weten wat Pinksteren
is.
Ik moet ook zeggen dat ik ook niet heel goed meer wist wat
Pinksteren inhield.
Koos: Nee.
Maar daar hebben we zo'n aflevering net als dit voor,
weet je wel.
Dan kunnen we er even wat dieper op ingaan, maar ook daar wat
meer duiding aan geven.
Raphael: Ja, want de Heilige Geest ontvangen, of nou, de Heilige
Geest was eigenlijk ook al wel daarvoor aanwezig.
Koos: Ja, in feite wel, denk ik.
Want anders konden de mensen toch niet helemaal goed
begrijpen dat Christus daadwerkelijk...
de Messias was.
Omdat ik het idee heb dat je door de Heilige Geest de
bevestiging kan ontvangen dat God God is.
Raphael: En ook bij de doop van Christus kwam ook een duif neer van
Christus.
Wat eigenlijk, wat wij dan zeggen, dat dat symbool staat
als Heilige Geest.
Koos: Ja, ja.
Raphael: Dus voordat Christus...
voor Pinksteren, was er al de Heilige Geest invloed aanwezig.
Koos: Ja, dat moet wel.
Dat lijkt mij wel.
Het is niet zo dat de Heilige Geest pas begonnen is nadat
Christus daadwerkelijk ten hemel was gevaren.
Al die honderden, duizenden jaren daarvoor heeft de Heilige
Geest ook al wel zijn werk gehad.
Raphael: Ja, lijkt mij wel.
Koos: Ja.
Raphael: Want je hebt dan de Heilige Geest en je hebt het licht van
Christus.
Allebei krijgen we, is gratis, hebben we gratis beschikking
over.
Koos: Ja, maar er zijn wel twee totaal verschillende dingen.
Kijk, het licht van Christus wordt je mee geboren.
Dat is zeg maar je interne kompas.
Dat je iets kunt voelen van of iets goed is en van God komt als
het ware.
Of wat goed is of wat niet goed is.
Maar de Heilige Geest, daar zijn eigenlijk twee smaken van.
Je hebt de invloed van de Heilige Geest die je kunt...
ervaren, kunt voelen en je hebt de gaven van de Heilige Geest
die je kunt ontvangen.
Maar de invloed van de Heilige Geest, die laat je dus voelen
wat waar is, wat van God is.
En in principe doet het licht van Christus dat in jezelf ook
wel.
Maar als die twee samenkomen, dus dan de invloed van de
Heilige Geest en het licht van Christus.
Ja, dan maak je eigenlijk een soort van connectie dat je
ervaart van dit is belangrijk.
Een bepaalde emotie.
Of iets maakt dat in je los van, hé, dit zou wel eens van God
kunnen zijn.
Dat je dat echt voelt van, hé, dit is iets bijzonders.
Raphael: Ja, dus dat gevoel van, dit is waar, dat komt dus van de
Heilige Geest.
Koos: Ja, en dat wordt herkend en wordt opgezoogd of geabsorbeerd
door het licht van Christus wat in je is.
Raphael: Dus dan een vorm van herkenning is dan van het licht van
Christus?
Ja, het licht van de Heilige Geest.
Koos: Ja, ik zou zeggen dat het licht van Christus wat in je is.
Raphael: Een soort herkenning.
Koos: Ja.
Raphael: Ja, want we hebben het ook wel eens, we hebben het ook in een
van de afleveringen gehad over het plan van zaligheid.
En dat we door, voordat we deze aarde kwamen, al bij hem als
vader woonden.
En dat we dus door een soort sluier heen zijn gegaan,
waardoor we alles zijn vergeten.
En is dan het licht van Christus, diegene die ons de
herkenning geeft van wat hiervoor.
Dat van, oh ja, wat...
Ik kan me inderdaad nog wel...
Ik kan me inderdaad nog wel wat van herinneren, of niet echt
herinneren natuurlijk, want dat is de sluier, maar een
herkenning hebben.
Of is dat dan de Heilige Geest die ons dan bevestigt van wat we
hiervoor hebben gehad?
Of, ja, in de zin van, niet zozeer dat we het herinneren,
maar dat we, als we iets horen, dat het bekend in de oren
klinkt.
Koos: Oké.
Nou ja, de functie van het licht van Christus is, zoals ik al
zei, het interne kompas, maar je hebt ook nog natuurlijk je eigen
geest, je goddelijke ik.
En dan heb je nog je natuurlijke mens, je lichaam en alles wat
daarmee samenhangt en een soort van drangen en verlangens enzo
die uit die natuurlijke mens voortkomen.
Dus dat is best wel een ingewikkeld kompas.
Ja, dat is best wel een ingewikkeld kompas.
Dus als je mij gaat vragen van, ja, waar komt dan die soort van
herkenning of echt vandaan van iets voorheen?
Nou, sowieso niet vanuit die natuurlijke mens, dat nooit.
Dus die kun je afschrijven.
Maar, ja, kan natuurlijk uit je eigen goddelijke geest wel
komen.
Raphael: Ja, maar die komt natuurlijk uit het voorbestaan.
Koos: Ja, die komt uit het voorbestaan.
Kijk, dat licht van Christus, ja, dat is gewoon je interne
kompas.
Dus...
Raphael: Ja, een heilig geest kan dan dingen bevestigen.
Dat je wel voelt en hoort.
Koos: Dus via die interne kompas, zeg maar, via dat licht van
Christus...
en als die invloed van de heilige geest daarmee connect...
dan voelt jouw geest, jouw goddelijke ik, voelt van yes.
Ha, daar zijn we weer.
Dus dan krijg je wel inderdaad die herkenning door je eigen
geest heen.
Raphael: Ja.
Oké.
Oké.
En nu vind ik ook de heilige geest bijzonder...
omdat het één van de godheid is.
Hemels Vader, Jezus Christus en de heilige geest, samen één
godheid.
Dat is wel bijzonder dat wij dan ook toegang tot hem hebben.
Of kunnen hebben.
Dat hij dus die invloed op ons laat.
Koos: Ja.
Ja, maar dat past ook helemaal in het plan.
Van God.
God heeft een supergroot plan.
En het idee is om iedereen uit te nodigen tot Christus te
komen...
en daarmee ook iedereen weer terug te laten keren naar hemels
Vader.
En de heilige geest, ja, die is continu ook met zijn invloed
overal aanwezig...
om daar aan bij te dragen.
Daarom hebben ze samen één doel.
En dat doel is iedereen proberen terug te bewegen...
naar hemels Vader terug.
Raphael: Ja, daar hebben we ook een aflevering over gemaakt.
Planverzaligheid.
Koos: Ja.
Dus als je die zou willen luisteren, luisteren.
Raphael: Ja.
Als je doet dat zeker, dan begrijp je in ieder geval ook
wat meer wat wij dan zeggen.
Koos: Ja.
Raphael: Wat we bedoelen.
Dus we hebben dan de invloed van de heilige geest...
maar we hebben ook de gaven van de heilige geest.
Koos: Ja.
Kijk, en die gaven van de heilige geest...
het woord gaven zegt altijd...
dat is iets wat door God gegeven wordt.
En dat kan alleen maar gegeven worden...
ook door iemand met de juiste autoriteit.
We noemen dat ook al priesterschap.
Oftewel de bevoegdheid van God...
om dat aan iemand te mogen geven.
Die gaven.
Raphael: Ja, klinkt ook wel vrij logisch moet ik zeggen.
Dat als ik iets wil hebben...
en ik krijg dat gewoon van iemand...
die daar niet toe bevoegd is...
dan is dat eigenlijk ook niet...
ja, origineel eigenlijk...
kan je dat misschien wel bestempelen...
als een originele...
officiële...
bij wijze van spreken...
met certificaat...
achtige gebeurtenis.
Koos: Heb jij je motorrijbewijs?
Raphael: Nee.
Koos: Heb je een stuk papier van mij?
Dan schrijf ik er even op...
motorrijbewijs voor Raphael...
en met mijn handtekening erop...
en dan heb jij...
van mij je motorrijbewijs.
Nou, dan ga je hier zo meteen naar buiten...
dan mag je van mij...
ik heb wel een motor, mag je wel lenen...
en dan ga je ermee rondrijden...
en op een gegeven moment vraagt iemand jou naar je rijbewijs...
en dan laat jij je rijbewijs zien.
Raphael: Die ik van jou heb gekregen?
Koos: Ja.
Wat denk je dan?
Wat ze zeggen.
Raphael: Ja, die is niet rechtsgeldig.
Koos: Oh.
Goh.
Raphael: Maar dat is...
ja, precies.
Ik vind dat een heel goed voorbeeld inderdaad.
Dus dat is eigenlijk dan met het priesterschap...
dat je dus...
namens God mag handelen...
en dat je dus dan de...
de gave van de Heilige Geest aan iemand mag geven.
Maar dus niet alleen omdat je het priesterschap hebt...
maar ook omdat je toestemming hebt gekregen van...
leiders in de kerk...
die dan zeggen...
oké, jij bent bevoegd...
jij hebt het priesterschap...
maar je mag ook de gave van de Heilige Geest geven.
Want het kan ook best zijn dat je het priesterschap hebt...
maar dat de leiders zeggen van...
nee, jij mag het niet geven.
Koos: Ja, leiders van de kerk.
Eigenlijk God, hè?
Dat God dan zegt van...
onder deze en deze...
condities of voorwaarden...
mag je iemand dan...
een bepaalde gaven geven.
Of deze gaven van de Heilige Geest.
Want er zijn er heel veel gaven van God.
Maar er is ook een gaven van de Heilige Geest.
Dat is wel geopenbaard...
naar...
dat noemen we dan profeten.
Naar mensen die God heeft uitgekozen om dat uit te leggen.
Onder wat voor omstandigheden...
en voorwaarden dus...
zo'n gaven gegeven mag worden.
Goed, en dan...
hebben we het over...
een kerk.
Kerk van Christus.
In de kerk van Christus...
zit een bepaalde bevoegdheid om...
dat inderdaad...
te mogen geven.
Zo'n gaven van de Heilige Geest.
En dat is gekoppeld aan de...
doop.
En dat zagen we eigenlijk ook al in de Bijbel...
toen Christus zelf gedoopt werd.
Raphael: Ja, dat toen de duif...
neerdaalde.
Koos: Ja, dus in dat opzicht...
wordt je...
Raphael: Dat was daarvoor niet zo.
Johan de Doper, die deed alleen de doop.
Koos: Ja, die deed alleen maar de doop.
Met water.
Een soort van voorbereidende doop.
En Christus...
kwam, werd gedoopt...
en daarna kwam dus inderdaad...
een soort van doop met vuur.
Dus je hebt doop met water...
en doop met vuur.
Dus wel...
is dat samengekomen.
Dat je dat beide nodig hebt.
Christus legt dat zelf ook uit.
Als je niet...
Hoe zei hij dat?
Tegen Nicodemus legde hij dat uit.
Als je niet door water en vuur...
bent gedoopt...
dan kun je niet terugkeren...
bij hemelse vader.
Raphael: Oké, nou dat vind ik...
jij zegt dus dat...
het ontvangen van de gave van de Heilige Geest...
is onderdeel van...
het doopverbond.
Koos: Ja.
Raphael: Dus de doop alleen is niet voldoende...
om in het Koninkrijk van God terug te keren.
Koos: Ja.
Raphael: Dus dan moet je dus ook nog gedoopt worden door vuur.
Koos: Ja.
Raphael: Naar de Heilige Geest.
Koos: Een soort van reinigende...
Nou heeft de doop met water ook een reinigende werk...
in die zin dat je zonden wordt vergeven.
Maar de doop door vuur...
die helpt je vervolgens...
ja...
om steeds...
verder...
gefocust te blijven...
op Christus en een soort van geheiligd te worden.
Je probeert...
dan meer en meer...
die goddelijke eigenschappen...
je eigen te maken.
Nou daar helpt de Heilige Geest continu bij.
Dus die feiten...
laten je steeds merken, voelen van...
hé, dit brengt je dichter tot God.
Of juist dat het je...
verder van God afbrengt.
Dat is dat heiligende proces...
als je daaraan...
overgeeft.
Dus dat je daar...
voor openstaat...
dat je dat voelt en daar ook wat mee doet...
dan zal je merken dat je steeds...
ja, verfijndig...
hoe zeg ik dat?
Je wordt dan meer...
steeds beter.
Ja, beter.
Je voelt ook steeds fijner...
van hé, oeh, ja.
Zelfs in woord...
wat je uitspreekt.
Dat je op een gegeven moment voelt van hé...
Raphael: Hetzelfde golf lengte.
Koos: Ja, ja.
Maar je merkt in de kleinere dingen...
steeds verfijnder...
wat eigenlijk goed is.
Wat je dichter tot God brengt...
en wat je verder van God af...
brengt.
Raphael: Afdrijft.
Koos: Zelfs met de keuze van bijvoorbeeld...
bepaalde muziek of zo.
Klinkt een beetje gek, maar of...
keuze van dingen die je kijkt op televisie...
of de boeken die je leest...
daar voel je op een gegeven moment...
weet je, dat...
Nee.
Raphael: Brengt me niet dichter tot Christus eigenlijk.
Koos: Ja.
Sommige dingen voel je van...
oh nee, dat voelt niet goed.
En dat laat de Heilige Geest je dan wel goed voelen.
Raphael: Ja, want...
dus dan hebben we dus...
de invloed van de Heilige Geest...
beschikbaar voor iedereen.
Gave van de Heilige Geest...
krijg je alleen maar als je...
door iemand...
die bevoegd is...
dat krijgt.
En dan heb je...
continu beschikking.
Ik weet nog...
dat toen ik gedoopt werd...
en mij werd toen uitgelegd...
is dat je het kan zien als een...
als een deur.
Met de invloed van de Heilige Geest...
is dat hij alleen maar...
een deurknop heeft aan zijn kant.
En op...
dat hij jouw invloed kan geven.
Dus hij doet de deur open wanneer hij wilt.
En als je de gave van de Heilige Geest hebt...
heb je ook een deurknop.
Dus dan kan jij de deur ook openen.
En vragen om de leiding van de Heilige Geest.
Koos: Klinkt goed.
Goed, dat vind ik wel mooi gezegd.
Het is ook wel zo, kijk, een doopverbond gaat twee kanten op.
En daarom zit er ook...
jij met de doop belooft wat naar God toe, maar God belooft ook
iets naar jou terug.
En wat hij terugbelooft is dat jij inderdaad die deurknop dan
krijgt, maar dat jij de beschikking krijgt, ten alle
tijde, over de begeleiding van die Heilige Geest.
Dus een bepaald recht eigenlijk, wat in het verbond is
opgesloten.
En als je wordt gedoopt, dan word je gedoopt in de naam van
de Vader, en van de Zoon, en van de Heilige Geest.
Dus in principe ben je aan alle drie verbonden met de doop.
Daarom zegt Christus ook altijd, bid tot de Vader in mijn naam.
En er hoort dan ook nog bij dat de Heilige Geest altijd bij je
zit.
En als jij de naam van Christus op je neemt met de doop, en je
bereid bent om Christus altijd indachtig te zijn en in je leven
te betrekken, en Christus zegt ook van als je mijn geboden
onderhoudt, dus zo kun je laten zien dat je mij lief hebt, dat
je mij volgen wil, dat je mij altijd indachtig wilt zijn en
mijn naam op wil je nemen, dan belooft hij, dat is een
onlosmakelijk belofte onderdeel daarvan, dat de Heilige Geest
altijd bij je zal zijn.
Dat zegt Christus dan ook.
Hij noemt het zijn geest, maar zijn geest is dan de Heilige
Geest die altijd bij ons zal zijn.
Raphael: Ja, dat is wel uniek.
Koos: Ja, eigenlijk iets heel bijzonders, heel moois.
Ik ben er heel blij mee.
Ik hou er echt van.
Raphael: Als ik bid, dan dank ik vaak ook.
En ons vader, voor de invloed van de Heilige Geest.
Koos: Doe ik ook.
Raphael: Bescherming vraag ik.
En ook dat de jongens, als die dan naar school gaan, dat ze
over hen gewaakt worden en dat ze de invloed kunnen herkennen
ook.
Want dat is natuurlijk ook wel een dingetje.
We kunnen wel de gave van de Heilige Geest bij ons hebben,
maar als we niet er voor open staan, dan heb je er alsnog niks
aan.
En dat is een leerproces natuurlijk.
Dat is het herkennen van de invloed van de Heilige Geest.
Koos: Ja.
Raphael: In een van de vorige afleveringen hadden we het ook
over dat het echt een zware taak is eigenlijk voor ouders en
voogden om kinderen op te voeden.
Omdat jij al een bepaalde overtuiging hebt, maar het leven
is echt een groot leerproces.
En sommige dingen komen echt pas met tijd.
Omdat...
Ja.
Ja.
En dat is mooi.
Ja.
En we mogen ook gewoon falen.
Koos: Ja.
Raphael: En dat of falen, ja, ik weet niet, vallen en opstaan, noem je
dat ook wel.
Koos: Dat is wel onderdeel van het plan.
Raphael: Ja.
En het is helemaal niet, eigenlijk vind ik ook dat het
eigenlijk niet echt een overtreding is.
Heel veel dingen zijn, het is gewoon het onderdeel van het
leerproces.
Anders zou het zo gek zijn dat onze hemelse vader ons hier zou
neerzetten.
Zeggen we, ja, ik wil dat je, dat je fouten maakt.
Maar eigenlijk is het, ik wil dat je leert.
Koos: Ja, precies.
Raphael: Het zijn, het is eigenlijk, wat zijn dan fouten?
Bestaan fouten überhaupt wel?
Koos: Nou, dat op zich...
Raphael: Is iets fout?
Nee.
Want het is alleen maar goed als we dingen, ja, fout doen.
Dus het is, dus het is eigenlijk niet fout.
Het is eigenlijk goed.
Koos: Nou ja, als je het zo bekijkt, maar ja, daar zit wel wat in.
Ik denk dat het vooral de mensen zijn die daar die labeltjes op
gaan plakken.
En ook misschien nog wel een soort van, ja, misbruik, ik weet
niet of dat het goede woord is.
Ehm, om, om sturing te geven.
Om sturing te geven aan bepaalde processen of mensen of wat dan
ook.
Raphael: Angst.
Ja, angst, angst, ja, dat is natuurlijk wat, wat je heel veel
ziet in, in de vroegere kerk, christelijke kerk, is dat er
heel veel angst gezaaid natuurlijk om.
Koos: We hadden ook een aflevering gemaakt over de heilige geest
toch?
En dat, dat, of niet?
Raphael: Nee.
Koos: Nou, maar dan kunnen we dat nog wel een keer doen, want, ehm.
Raphael: Vandaag toch al, heilig geest?
Koos: Nee, vandaag gaat het alleen maar over pinksteren.
Raphael: Oh, sorry, pinksteren.
Koos: Nou, misschien kunnen we in een andere aflevering er wat dieper
op ingaan.
Zullen we dat doen?
Raphael: Dat is goed.
Koos: Oké, doen we dat.
Raphael: Ja, dat gaan we doen.
Dankjewel voor het luisteren.
Koos: Tot ziens.